Přetržené nosné lano trolejového vedení

        Mimořádné události v dopravě nejsou žádná výjimka. Myslím si, že dopravu nelze provozovat bez toho, aniž by se na mimořádné události nemyslelo. My od toho máme dispečink. Dispečeři při mimořádných událostch řeší, jak co nejrychleji obnovit pravidelný provoz, případně zajistí mimořádný plán řešení.

        Dnes jsem měl trhačku. Ráno jsem jezdil jako linka 37 a kolem 7 hodiny ranní, zrovna když jsem přijížděl od Kohoutovic na zastávku Anthropos, zachrčela vysílačka s oznámením pro trolejbusy, že na Mendlovo náměstí došlo k přetržení nosného lana trolejového vedení, že je tedy zde vypnutý proud a tudíž je trasa neprůjezdná. Pokračoval jsem dál s cestujícími a v hlavně už přemýšlel jak je smysluplně informovat a kde je nejlépe poslat na šalinu, která nebyla tímto omezením příliš dotčena. Dojel jsem plynule do zastávky Pisárky, po odjezdu jsem se chopil mikrofonu a vozovým rozhlasem jsem oznámil: "Prosím pozor, z důvodu závady na trolejovém vedení je pro trolejbusy neprůjezdný uzel Mendlovo náměstí. Prosím vás přestupte si na následující zastávce na tramvaj linky 1." Většinou se snažím tímto způsobem cestující informovat, ale také se občas popletu. Další věcí bylo vymyslet způsob odstavení tak, aby nás autobusy mohly bez větších potíží objíždět. Na zastávce Lipová vystoupili všichni cestující, a tak jsem dojel k výstavišti, kde už ke mě nikdo nenastupoval. Pokračoval jsem tedy dál a za křižovatkou jsem se nalepil na obrubník a odstavil vůz. Čekali jsme na hlášení o uvolnění.

        Tak teď vám vysvětlím, proč jsem takto postupoval. Hlášení o přestupu proběhlo mezi zastávkami Pisárky a Lipová, to z toho důvodu, abych výzvu nemusel dvakrát opakovat. Zastávku Lipovou jsem vybral z toho důvodu, že je nejkratší vzdálenost na přestup mezi zastávkou trolejbusu a tramvajovou. A odstavení za křižovatkou Hlinky X Křížkovského bylo z toho důvodu, že je tam o něco více místa než v ulici Hlinky mezi Pisárkami a Výstavištěm. Rozhodně nemělo cenu najíždět až na Mendlovo náměstí, protože bych ničemu nepomohl.

        Zde jsme zůstali stát asi 15 minut. Mezitím za mnou stálo už 5 vozů. Dostali jsme pokyn: Linka 37 ve směru na Mendlovo náměstí se pojede otočit přes spojku na ulici Nerudové, Kounicové a zpět na Mendlovo náměstí. Byla neprůjezdná pouze smyčka. A linky 25 a 26 ve směru na Pisárky nezajížděli do své zastávky, ale obsluhovali Mendlovo náměstí na zastávce linky 84 kolem pivovaru. Dále museli přeložit sběrače na stopu vedoucí z Mendlova náměstí a dále pokračovat po své trase.

        Zatím jsem dojel pomalu na Nerudovu, v klidu jsem přelej přes křižovatku a napojil jsem se na ulici Kounicova. Nejostřejším odbočením pro trolejbus v Brně. Proběhlo to bez problému a pak už zbývalo jen dojet na Mendlák. Do toho se ještě pokazilo trolejové vedení v křižovatce Údolní X Úvoz. Takže tam Dispečerky stahovali sběrače trolejbusům za jízdy. A jako třešnička jsme za křižovatkou s ulicí Tvrdého narazili na popeláře. Už nezbývalo nic jiného než se smát. Zavolal jsem na dispečink, abych se domluvil jak bude pokračovat moje jízda. Takže po příjezdu na Mendlovo náměstí jsem naložil lidi a se zpožděním 32 minut od pravidelné jízdy jsem jel na Jírovcovu. Tady jsem se otočil a odjel již v čase, díky tomu, že jsem vynechal jízdu na Osovou.

        Takže ranní část trhačky byla super. Chtěl jsem tím naznačit, že v dopravě se může opravdu stát cokoliv a my se pak už jen snažíme omezit následky. A proto to občas vypadá, že to možná děláme schválně... Ujišťuji vás, že to tak není.

- Martin -